V Gladius – pokaz systemu „Song of Arthur and Merlin”

Wydobądź miecz z kamienia i zostań królem!

„Song of Arthur and Merlin” to samodzielny zestaw zasad na podstawie nagradzanych mechanik „Song of Blades and Heroes”. Napisany został przez Daniela Mersey’a – autora licznych książek poświęconych mitologii arturiańskiej oraz historii Brytanii okresu mrocznych wieków, jak i gier bitewnych, takich jak „Lion Rampant”, „Dux Bellorum” czy „Age of Penda”. Gra ta pozwala nam odtwarzać potyczki, osadzone w wybranej przez nas wersji opowieści arturiańskich:

* Przygód Rycerzy Okrągłego Stołu, znanych ze średniowiecznych romansów autorów takich jak Sir Thomas Malory czy Geoffrey z Monmouth,

* Walijskich Legend oraz klasycznej historiografii epoki mrocznych wieków pióra Gildasa Mędrca czy Nenniusza, traktujących o bojach Artura z Saskimi najeźdźcami oraz potworami zamieszkującymi dawną Brytanię,

* Obdartych z magii i mitu historycznych realiach Brytanii V i VI wieku naszej ery, w której prawdziwy król Artur mógłby żyć.

Każda w wersji arturiańskich realiów posiada swoje własne zasady specjalne, scenariusze, kampanie oraz postacie, które pozwalają podkreślić swój charakter. Mechanika „Song of Blades and Heroes”, na której bazuje „Song of Arthur and Merlin” jest prosta do zrozumienia, lecz jednocześnie czyni grę bardzo ekscytującą pozwalając graczom na podejmowanie decyzji czy zamierzają podejmować ryzykowne aktywacje, które pozwolą na wykonanie większej ilości ruchów, lecz grożą utratą inicjatywy na rzecz przeciwnika, czy będą starali się grać ostrożnie, lecz ograniczając swoje możliwości taktyczne by utrzymać inicjatywę.

System ten został wybrany najlepszym zestawem zasad fantasy roku 2011 przez użytkowników The Miniatures Page, zaś w roku 2022 doczekał się Zrewidowanej Edycji.