IV Gladius – pokaz systemu „In Bellonae Hortis”

INBELLONÆ HORTIS to system bitewny stworzony przez Warszawski Klub Miłośników Gier Bitewnych „Yelonky”. Przeznaczony jest do rozgrywania największych bitew starożytności, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od śmierci Aleksandra Wielkiego po schyłek Republiki Rzymskiej (IV-I wiek p.n.e.). Został zaprojektowany tak, by zapewnić szybką i przyjemną rozgrywkę, pozwalając jednocześnie graczom wczuć się w role dowódców ogromnych, antycznych armii. W trakcie gry kluczowe będzie planowanie, przewidywanie przebiegu bitwy, wyczucie punktu krytycznego, ale także osobista odwaga Graczy. Czy w decydującym momencie rzucą się w wir walki, ryzykując śmierć dowódcy i klęskę swojej armii, lecz także zagrzewając żołnierzy do walki i wzmacniając ich morale, co może przynieść zwycięstwo? Czy też pozostaną z tyłu, kierując oddziały na zagrożone kierunki i skupiając się na koordynacji wojsk i dowodzeniu? Każda z tych decyzji może okazać się kluczowa dla przebiegu starcia.

Możliwych jest kilka poziomów rozgrywki – od starcia, w którym biorą udział po 3-4 kontyngenty na stronę, złożone w sumie z 5-12 oddziałów, po epickie bitwy, gdzie gracze dysponują armiami składającymi się z kilkudziesięciu jednostek. Do rozegrania większych starć powinien wystarczyć standardowy stół 180 x 120 cm, mniejsze bitwy zmieszczą się nawet na blacie o powierzchni 90 x 120 cm czy 60 x 100 cm. Gracze wykonują ruchy symultanicznie, w oparciu o wydane przed bitwą rozkazy, których zmiana w trakcie walki jest możliwa, ale niełatwa. Wszelkie testy – Morale, Wyszkolenia, Dowodzenia i Walki wykonuje się kostkami k10, a wszelkie modyfikatory dotyczą liczby użytych kostek – sukcesy osiąga się zawsze na 8+. System tworzony był w oparciu o figurki w skali 28 mm, ale będzie możliwe jego przeskalowanie na 15, 10 czy nawet 6 mm.

Pokaz systemu na konwencie Gladius odbędzie się 21 maja 2022 (sobota).