III Gladius – prezentacja systemu „Wojnacja”

Kolejny raz będziemy mieli niekłamaną przyjemność gościć zespół Wojnacji. Kto nie zna systemu, musi koniecznie spróbować, tym bardziej, że rozgrywka nie wymaga dużych nakładów czasu.

*****

Wojnacja to w teorii kolejny klasyczny skirmish fantasy. W odróżnieniu od wielu innych podobnych tytułów, nacisk został tu położony na wyjątkowo łatwe wejście w system, dynamikę oraz kompaktowość rozgrywki. Nie uświadczymy tu za to skomplikowanego tła fabularnego czy dedykowanych modeli.

Pełne zasady to połowa 32-stronicowego podręcznika (reszta to scenariusze, minikampania czy opisy frakcji), która wraz z dostępnymi do druku kartami jednostek pozwala w pełni cieszyć się taktyczną i satysfakcjonującą rozgrywką. Rozwiązanie to nie tylko minimalizuje ilość zasad, jakie trzeba zapamiętać, ale także pozwala na dokładanie nowych jednostek czy modyfikowanie starych bez potrzeby odnoszenia się do errat czy dodatkowych plików. Dostępny na stronie pakiet kart zawsze jest tym najnowszym i aktualnym.

Za dynamikę odpowiada w Wojnacji naprzemienna aktywacja kart jednostek, która w połączeniu z akcjami modeli pozwala w dużym stopniu decydować o przebiegu walki. Umiarkowanie wysoka śmiertelność wraz z mechaniką kondycji, a więc męczenia się wojowników sprawiają, że w żadnym momencie starcia nie ma na stole modeli nieważnych czy niepotrzebnych.

Kompaktowość zaś osiągnięto, konstruując system w skali centymetrowej, dzięki której optymalny rozmiar stołu to już 50 x 60 centymetrów. Dodatkowo rozwiązanie to powoduje, że same przeszkody czy modele stają się proporcjonalnie większe, a zarazem istotniejsze dla taktycznego przebiegu rozgrywki. Brak dedykowanych figurek pozwala natomiast skomponować swoje oddziały z modeli, które satysfakcjonują nas pod względem ceny lub estetyki.

*****

Spragnionych większej ilości informacji o systemie zapraszamy na: http://wojnacja.blogspot.com